світ купи-продай

Ці вихідні я провела у Ворзелі, де була літня зустріч руху Mолодь Zа Mир з Києва і Москви. Хочу поділитися з вами деякими думками, озвученими там. Вони вразили мене, зачепили, і вони дуже цінні.

Коли нам пропонують піти в кіно, в першу чергу думаємо, скільки це буде коштувати. Відмовляємося від поїздок, бо на них треба витратити гроші, – і купуємо новий айфон:) Коли хочемо зателефонувати другові, в першу чергу думаємо, який в нього оператор, який тариф.. Зловила себе на думці, що кільком подругам телефоную раз у півроку, бо в них інший оператор – хіба не абсурдно?

У нашому світі все продається і купується, все рахується грішми.

Хтось все життя мріяв стати перекладачем, витратив на навчання 6 років свого життя, і зрештою пішов працювати секретарем чи якимось менеджером – щоб заробляти  більше. Заради грошей ми готові пожертвувати всіма нашими мріями. Працювати по спеціальності, якщо ти мало заробляєш, – соромно.

Через 10 років у нас буде покоління лікарів, які всіх нас повбивають: бо продається все: екзамени, сесії, місця на роботі.

Зараз ніхто уже не оцінює твою роботу, всі оцінюють твою зарплатню. Подруга Катя розказувала, що раніше працювала у ювелірному магазині, і коли хтось чув про це, реагував із захватом. Зараз Катя працює в дитячому садку, бо це її мрія і університетська спеціальність, і от:

– Де ти працюєш?

– В дитячому садочку.

– И-и-и-и, – з розчарування і, може, навіть співчуттям

– Але це приватний садочок, – каже Катя.

– А-а-а, приватний, тоді ок, – заспокоюються її співрозмовники.

Інколи дружби, часом навіть сім’ї руйнуються через гроші. Скільки порад в журналах, як жити, якщо дружина заробляє більше ніж чоловік, – це найпростіший приклад.

Багато молодих людей, які мають перспективи в Україні, все одно мріють виїхати за кордон – бо там, може, зароблятимуть більше. Вони готові пожертвувати дружбою, сім’єю, домом, рідним містом і рідною країною, всім здобутим за життя, всіма мріями, – щоб заробляти більше. Тільки не кажіть, що справа у владі, бо якраз влада тут ні до чого.

Парадокс в тому, що така логіка призводить до лише до печалі. Тільки зрозумійте правильно: заробляти багато грошей, прагнути до кар’єрного росту, хорошої роботи й зарплатні – це добре. Важливо, що стає центром, що стає головним. Я хочу бути журналісткою, і я хочу бути крутою журналісткою, але не для того, щоб прославитися і відчувати себе пафосною серйозною тіткою, а для того, щоб могти говорити важливі речі, а не той набір застарілих стереотипів, який зазвичай транслюють наші ЗМІ. Наприклад, про бездомних чи про Африку. І тому треба вчитися, треба пізнавати нове, читати, ставити перед собою цілі, треба працювати. Але як тільки головною метою цієї праці стане прибуток, все миттєво зруйнується – замість радості від роботи виникне печаль і невдоволеність, замість дружби й любові залишиться одинокість.

Заробляти багато – прекрасно, важливо тільки, що ти робиш зі своїми грішми. Адже чим більше заробляєш, тим більше можеш поділитися з біднішими – і тоді у всьому цьому є сенс. Який сенс працювати на новий телефон, якщо навіть не маєш з ким поговорити?!

Безкорисливість – це справжній порятунок для нашого світу. Безкорисливість – це справжня зброя для революції. Безкорисливість означає робити щось, не орієнтуючись тільки на власну вигоду. Безкорисливість часто сприймається як наївність, вона навіть дратує. Але тільки безкорисливість – основа справжньої дружби і любові.

Опубліковано у Uncategorized | Теґи: , , , , , , , , . | Додати в закладки: постійне посилання на публікацію.

5 Responses to світ купи-продай

  1. Охохо, Олю-Олю, ще один безнадійно ідеалістичний пост! Чому ідеалістичний? Бодай тому, що немає адекватної пропозиції, що з цим робити, з чого починати. Ну от безкорисливість – і що далі? Сказати людям: всі мають бути безкорисливими (хай навіть в тому конструктивному сенсі, в якому сказала ти) – це настільки ж безсенсовно, як і патетично.

    І так, ти права, влада ні до чого – проблема в самих людя. Якщо я виїду, то не тікаючи від влади, а полишаючи позаду 45 мільйонів довбаків, які не вміють ефективно працювати і адекватно себе поводити.

    От з лікарями – так, це біда. Дипломи мають зараз всі, на них навіть вже перестають дивитися, бо диплом не значить рівно нічого в 90% випадків. От з цього і варто починати. Давайте думати предметно – що робити зі школами (цими гадюшними концтаборами, де з нормальних людей роблять гамнабидло)?

    Мені здається, що щоби перемогти проблему, треба її використати. Треба подумати: як зробити так, щоби хабарі давати було невигідно? Як зробити так, щоби людям було вигідно витрачати кошти на благодійність? А не просто казати “Не купуйте новий ай-фон”. Я от не хіпстер і не блондинка, тому мені ай-фон нафік не впав, а тим, кому вона адресована, вона їх не переконає. Потрібні адміністративні дії.

    • makarolia коментує:

      ну, по-перше, я не проти айфонів, і навіть на цьому наголошувала. Останнім часом я навіть думаю, як би так назбирати грошей, щоб собі його купити. Справа не в айфоні, а в нашому ставленні до нього.
      Благодійність – це не зовсім безкорисливість, це друге.
      А третє, і головне, хоча ти можеш знову назвати це ідеалізмом:), це те, що адміністративні дії тут теж ні до чого. Треба починати з себе – це рецепт, який реально працює. От якщо я вирішу, що не буду тупим і продажним журналістом. От як моя подруга Катя вирішила, що буде хорошою вихователькою у дитсадку. От як багато людей вирішують чи вирішать робити свою роботу добросовісно. І я не погоджуся з тобою щодо шкіл хоча б тому, що в мене була прекрасна вчителька, прекрасний клас.. Але це моя вчителька вирішила безкорисливо (не отримувала ніяких додаткових коштів за це!) об*їздити з нами, малими і непростими дітьми, пів-України, Польщу, Чехію, ми навіть в Угорщину поїхали, коли вже всі випустилися – бо вона хотіла нам щось дати, показати. І абсолютно безкорисливо, у свій вільний час вона розмовляла з нами про всі наші позашкільні проблеми, про наші кохання і конфлікти, допомагала нашим сім*ям вирішувати свої проблеми. Не думаю, що в неї був рецепт чи план. І вона ніколи не ставила нам оцінки з неба, а з тими, у кого виходили двійки за семестр (за це виключали зі школи), вона займалася додатково після уроків – щоб та людина нарешті здала на трійку, але щоб заслужено. І от у цьому випадку можна ствердно кивнути головою, що, мовляв, хороша вчителька, да, а можна подумати, наскільки добросовісно ми самі виконуємо свою роботу.

    • makarolia коментує:

      і мені, до речі, завжди дивно чути від тебе як християнина, що всі навколо – “довбаки” і тепе.

      • Біблія чітко вказує, що весь світ лежить у злі, всі люди грішні і т. д. Я лише дещо перефразовую, хоча і говорю це відносно саме українців. І якщо чесно, я не можу заперечувати абсолютно очевидну реальність, яка не десь там, а об яку я щодня спотикаюся.

        Я не вважаю себе праведнішим від інших, але я точно є ефективнішим за переважну більшість українців. Я не викидаю сміття на вулиці. Я витратив свої студентські роки на наукову роботу (з практичним результатом) і громадську діяльність (з певною кількістю щасливіших людей, яку можна порахувати), а не п’янки та гулянки. Я реально вчився і отримав від освіти не лише диплом, але і знання (хоча не можу сказати, що освіта пропонувала багато оних). І тепер я хочу нормальну роботу, на яку мене візьмуть за моє насичене резюме, а не за зв’язками (а у східних слов’ян ВСЕ тільки за зв’язками, все тільки через ж**у). Я хочу мати власне житло, щоби мати власну сім’ю. Якщо для цього мені треба буде змінити журналістику на піар, я це зроблю без найменшого сумніву. Якщо для цього мені конче буде необхідно виїхати, я виїду без мінімального шкодування.

        А ще, знаєш, яка у мене була найбільша мрія підліткового віку? Мати власний магазинчик, але у нас здирницька система, де ВСЕ зроблено так, щоби людина не могла займатися улюбленою справою без хабарів, криші, ухилянь від податків тощо. Але не політики таку систему створили, а ДОВБАКИ, які живуть на цій землі і голосують за владу, яка таку систему підтримує!

  2. makarolia коментує:

    Діма, я впевнена, що тебе візьмуть на роботу за твоє резюме;) але питання також і в тому, як ти будеш працювати. Можна піти в піар, заробляти багато, але піарити партію регіонів (не думаю, що цей приклад тебе стосується, але все ж). Можна поїхати за кордон, купити собі якимось чином там житло, і розтратити все своє життя там на якусь повну фігню. А можна не розтратити. Я не кажу, що існує якась одна схема. Але я не впевнена, що, влаштувавшись піарити партію регіонів, людина зі здоровим глуздом почуватиметься щасливою. Особливо, якщо вона все життя мріяла бути журналістом-розслідувальником. Можливо, для цієї людини буде краще піарити щось нормальне і заробляти трохи менше. А ще, мені здається, що часто існують шляхи, не настільки радикальні. З квартирою, наприклад, частково можуть допомогти батьки, частково майбутня дружина та її сім’я, частково можна взяти кредит, вибрати дешевшу квартиру тощо. Багато моїх друзів з бідних сімей змогли якось це організувати в Україні і без хабарів. Може, їм знадобилося більше зусиль і часу, але вони почуваються людьми.
    Щодо влади, яка підтримує систему. Жодна влада не ризикне йти проти бажання людей. Показовий приклад розказав друг з Москви. У них там місцева благодійна організація збудувала такий типу ангар, де бездомні могли б ночувати. Але вони не знайшли території, де можна було б його розмістити, бо всюди місцеві мешканці були проти! Що може в цьому випадку зробити влада? Людям зручно давати і брати хабарі. Щоб змінилася влада, має змінитись культура кожної окремої людини. Бо коли ти лікар, і тобі вигідно брати хабарі, ти не проголосуєш за тих, хто з ними бореться. Але так само, звичайно, має змінюватись і культура людей при владі. Просто навряд варто чекати, що вони зміняться першими.

Залишити відповідь

